ساعت :

12:29

تاریخ :

14 اردیبهشت 1403

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند

کارنامه درخشان فرهنگی شهرداری بیرجند در گفتگوی معاون فرهنگی شهردار با خبرگزاری فارس

محمد رمضانی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند در مصاحبه با خبرگزاری فارس به تفصیل به تشریح فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری پرداخت:

مشروح مصاحبه:

مشارکت مردمی رمز موفقیت رونق نشاط اجتماعی در بیرجند

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ تمیزترین شهر ایران یکی از عناوین شاخص بیرجند، مرکز خراسان جنوبی است که این شاخصه در کنار دیگر امتیازهای ویژه تاریخی، فرهنگی، هنری، شهرسازی و… که دارد آن را به کلکسیونی از عناوین یک شهر اولی تبدیل کرده استدر کنار توجه خاص به مبلمان شهری این شهر اول خراسان جنوبی، آن چه می‌تواند پویایی و نشاط را به تمیزترین شهر ایران بازگرداند نگاه خاص‌تر به سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از سوی مدیریت شهری بیرجند است.

همان طور که می‌دانیم همیشه گلایه از توجه نشدن به جنوب شهرها در نقاط شهری‌ست اما مرکز خراسان جنوبی یک استثنا نیز در این زمینه دارد و آن هم این است که شمال بیرجند برعکس همه نقاط شهری ایران زمین، جزء نقاط کمتر توسعه یافته و نیازمند توجه ویژه است و جنوب این شهر جزء نقاط بالانشین یا همان مرفه‌نشین به حساب می‌آید.

شاید دغدغه اغلب شهروندان در این برهه خاص توجه به سه موضوع اساسی و تاثیرگذار یعنی همان مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در نقاط مختلف شهری مرکز خراسان جنوبی به ویژه در مناطق شمال شهر باشد به همین واسطه  پای صحبت محمد رمضانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند می‌نشینیم تا ببینم برای ایجاد پویایی و نشاط و آن چه خواسته شهروندان بیرجندی‌ست چه کارنامه‌ای، قابل ارائه دارد.

اجرای ۹۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی در بوستان ها

فارس: در ابتدا آقای رمضانی بفرمایید برای تحول در حوزه‌های فعالیتی سازمان چه کرده‌اید؟

رمضانی: به طور حتم حضور پر رنگ شهرداری بیرجند را به عنوان یک شهروند در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با آذین‌بندی، نصب کتیبه‌ها، بنرها و… با کمک گرفتن از گروه‌های مردمی و جهادی دیده‌اید. همچنین در این مناسبت‌ها به طور حتم در بوستان‌های شاخص و فرهنگسرای بیرجند برنامه‌هایی را برگزار می‌کنیم و سال گذشته بیش از ۹۰ برنامه ملی و مذهبی در قالب ایجاد نشاط اجتماعی در بوستان‌های شمال و جنوب شهر بیرجند برگزار کردیم.

اما در دومین حوزه که مربوط به بخش اجتماعی‌ست نیز اقدام به راه‌اندازی خانه محله‌ها در شمال شهر بیرجند مانند الهیه و شعانیه کرده‌ایم که اکنون نیز به واسطه قرار داشتن در فصل اوقات فراغت نیز کلاس‌های متعددی چون تابلو فرش، حوله‌بافی و… به صورت رایگان در این خانه محله‌ها برگزار می‌شود.

حامی صنایع دستی به عنوان پیشران توسعه 

اقدام اساسی دیگری که در این حوزه صورت گرفته است ایجاد خانه خراطی در میدان امام حسین(ع) یا همان قلعه بیرجند و خانه صنایع دستی و گوهرسنگ و گوهر تراشی در سجاد شهر است که مرتبط با عرصه اشتغال و کارآفرینی ست یا به نوعی باید گفت، حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان.

ایجاد خانه آرایشگری در محله شعبانیه نیز دیگر اقدامی‌ست که در این حوزه عملیاتی شده و در این خانه از افراد مراجعه کننده هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و آرایشگران ماهی یک بار نیز به مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند رفته و اقدام به اصلاح سر و صورت معلولان این مرکز می‌کنند.

اقدام بسیار خوب دیگری که در زمینه اشتغالزایی انجام شده، ساخت بازار صنایع دستی در ضلع شمالی فرهنگسرای بیرجند است که زنانی که مشاغل خانگی دارند هفته‌ای یک برای فروش محصولات خود به این بازار مراجعه می‌کنند.

اقدام شاخص نوروز ۱۴۰۲

فارس: اقدام‌های شاخص فرهنگی که در مرکز خراسان جنوبی انجام شده و بازخوردهای آن را تشریح بفرماید؟

رمضانی: یکی از اقدام‌های شاخص در این حوزه به نوروز امسال برمی‌گردد و آن هم این بود که شهرداری بیرجند با برنامه‌های خاص و ویژه‌ای به استقبال نوروز ۱۴۰۲ رفت طوری که هم شهروندان و هم گردشگرانی که این شهر را به عنوان مقصد سفر برگزیدند آن را احساس کردند که از جمله آن می‌توان به نوروزخوانی و نصب حدود ۴۰ بنر در زمینه مفاخر، شهدا، افتخارات، شاخص‌ها، توانمندی‌ها، گویش‌ها، معرفی نقاط گردشگری و… در نقاط مختلف شهر به ویژه ورودی‌های مرکز خراسان جنوبی نصب شد.

آنچه در بین این کارها بیشتر به چشم آمد  بیلبوردهایی بود که در سه ورودی شهر بیرجند نصب شد و در نوع خود اقدامی بی‌نظیر بود که برای اولین‌بار انجام شد.

مراکزی برای کودکان کار و متکدیان

فارس: لطفا اقدامات ویژه انجام شده در حوزه اجتماعی را نیز بیان بفرمایید؟

رمضانی: در این حوزه یک بنا در میدان علامه فرزان بیرجند برای ساماندهی کودکان کار در اختیار اداره بهزیستی بیرجند قرار گرفت که اکنون پویا و فعال است.

همچنین یک بنای دیگر در مرکز فوریت‌ها و خدمات اجتماعی برای جمع‌آوری متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و بی‌سرپناه‌ها در نظر گرفته شده که در این مرکز نیز غذای رایگان و خدمات پزشکی به آنها به صورت شبانه‌روز ارائه می‌شود.

بهسازی ۲۰ زمین ورزشی

فارس: لطفا بفرمایید در زمینه امکانات و تجهیزات ورزشی نیز در بوستان‌ها و دیگر نقاط شهر بیرجند چه اقدام اساسی انجام شده است؟

رمضانی: علاوه بر ایجاد ایستگاه‌ها و زمین‌های ورزشی که در بوستان‌های بیرجند ایجاد شده در بوستان‌های کاجستان، توحید و زمین‌های حاشیه شهر حدود ۲۰ زمین ورزشی که از زمان تاسیس بهسازی نشده بود امسال و سال گذشته برای رفاه حال جوانان و نوجوانان بهسازی شد که به واسطه این اقدام شهردار بیرجند از رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون لوح تقدیر دریافت کرد.

همچنین ایجاد و نصب حلقه‌های بسکتبال در بوستان‌های شهر بیرجند سبب شد تا باز هم شهردار از رئیس فدراسیون لوح تقدیر دریافت کند.

توجه خاص به شمال شهر

فارس: توجه به شمال شهر بیرجند تا چه حد در برنامه کاری این سازمان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی قرار دارد؟

رمضانی: از زمانی که آقای بهترین به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شد توجه به شمال شهر را در اجرای همه برنامه‌ها، مناسبت‌های ملی و مذهبی شاهد هستیم و همانطور که در آذین‌بندی‌ها به جنوب شهر توجه می‌شود به همان میزان شمال شهر هم در کانون توجه‌ها قرار دارد.

در حوزه اجتماعی نیز دو خانه محله در الهیه و شعبانیه راه‌اندازی شده که خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، آرایشی و… در آن ارائه می‌شود. همچنین خانه خراطی‌ها در میادین امام حسین(ع) وامام (ره) راه‌اندازی شده است.

علاوه بر این به دستور شهردار در جشن‌هایی که در فرهنگسرای بیرجند برگزار می‌شود همه شهروندان به ویژه مناطق شمال شهر حضور فعال دارند و گاهی این حضور آن قدر زیاد است که دو برابر ظرفیت  این سالن دو هزار نفری است.

تعامل با میراث فرهنگی 

فارس: تعامل‌ها با میراث فرهنگی برای بهره‌مندی گردشگران و شهروندان خراسان جنوبی از بناهای تاریخی شهر بیرجند به چه صورت است؟

رمضانی: در این زمینه تعامل بسیار خوبی بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود دارد به طوری که در نوروز امسال شاهد برگزاری نوروزخوانی‌ها در بناهای تاریخی و گردشگری و دیگر جاذبه‌های این شهر بودیم. از همه مهم‌تر این تعامل سبب شد تا به منظور اجرایی شدن یکی از پیشران‌های اقتصادی خراسان جنوبی که توسعه و گسترش صنایع دستی‌ست خانه‌های خراطی و صنایع دستی، گوهر تراشی و … در شهر بیرجند راه‌اندازی شود.

علاوه بر این در قلعه تاریخی بیرجند بهسازی‌های خوبی توسط شهرداری انجام شد و نوروزخوانی نیز در این بنا تاریخی و گردشگری بیرجند به اجرا در آمد.

بهره‌گیری از قابلیت‌های مردمی

فارس: برنامه‌های تدوین شده برای سال ۱۴۰۲ را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی تشریح می‌کنید؟

به‌طور قطع با توجه به تجربه‌ای که از سال گذشته کسب کردیم نگاه ویژه‌تری به این حوزه‌ها در سال پیش رو داریم و به طور حتم در بسیاری از فعالیت‌ها از گروه‌های مردمی و جهادی بهره خواهیم گرفت همان طور که به طور نمونه در دهه ولایت و امامت از این قابلیت بهترین بهره را برده و ۲۰ برنامه را اجرایی کردیم.

شناسایی گروه‌ها و تشکل‌های مردمی در محلات مختلف شهر بیرجند برای بهره‌گیری از قابلیت‌های آنها انجام شده است.

فعال‌سازی خانه‌های محله برای ارائه خدامات اجتماعی به شهروندان و بهسازی زمین‌های ورزشی نیز برای امسال در دستور کار است.

تدوین ۲۵ عنوان برنامه برای اوقات فراغت

فارس: برنامه‌ای برای اوقات فراغت تابستان هم دارید؟

رمضانی: بله در طرح اوقات فراغتی که این سازمان برای تابستان تدوین کرده است، ۲۵ عنوان برنامه گنجانده شده که در خانه محله‌های شعبانیه و الهیه، خانه‌های خراطی و صنایع دستی و… در حال اجراست.

اقامه نماز در بوستان‌های شهر

فارس: یکی از اقدام‌های بسیار خوب شهرداری، اقامه نماز در برخی از بوستان‌های شهر است برنامه‌ای برای گسترش این کار مهم فرهنگی نیز دارید؟

رمضانی:  اکنون در بوستان‌های آزادگان، توحید و کاجستان با همکاری گروه‌های مردمی نماز مغرب و عشاء در این بوستان‌ها برگزار می‌شود و اغلب این بوستان‌ها نزدیک مساجد هستند.

همچنین در بوستان ثامن نیز نماز مغرب و عشا و ظهر و عصر به وسطه قرارگیری در میدان آزادی بیرجند و تردد مسافران بسیار، برگزار می‌شود.

علاوه بر این در ماه مبارک رمضان جزء‌خوانی قرآن هم در بوستان توحید و آزادگان برگزار می‌شود، شهرداری در ماه مبارک رمضان ۱۰ برنامه فرهنگی ویژه این ماه در مسجد امام حسین(ع) اجرا کرد.

همچنین از نیمه ماه رمضان برنامه‌هایی در بوستان توحید و ایستگاه نشاط در این نقاط به اجرا در آمد.

مطالبه اعتباری ویژه 

فارس: لطفا بفرمایید اعتبارات سه حوزه اجتماعی، فرهنگی و ورزشی این سازمان به چه صورت است آیا کفاف نیازها را می‌دهد؟

رمضانی: از ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ که به عنوان رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند منصوب شدم بعد از بررسی بودجه این حوزه در آن سال متوجه شدم که ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و تا آن زمان دوسوم آن هم هزینه شده است وقتی به شهردار وقت (آقای جاوید) مراجعه کردم و دلیل میزان کم اعتبارات این حوزه را جویا شدم، پاسخ داد، مطالبه مدیر قبلی سازمان به همین اندازه بوده و مجبور بودم آن سال را با همین بودجه به پایان ببریم.

به همین واسطه مصمم بر به کمک گرفتن از مشارکت های مردمی شدیم. اما با انتصاب شهردار جدید و نگاه ویژه‌ای که وی داشت در متمم بودجه شهرداری ۱۵۰ میلیون تومان به اعتبار این حوزه اضافه شد.

مطالبه برای افزایش بودجه این سازمان در سال گذشته بسیار جدی شد به‌طوری که با نگاه متفاوت شهرداری به بیرجند به حوزه فرهنگی اعتبارات آن ۵ برابر یعنی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

امسال نیز به واسطه انضباط مالی حاکم بر شهرداری بیرجند اعتبارات این حوزه به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

سردیس‌های شهدا و مشاهیر در حال آماده شدن

فارس: در پایان بفرمایید که به چه میزان از نمادهای فرهنگی، تاریخی و… شاخص خراسان جنوبی در مبلمان شهری بیرجند بهره برده‌اید؟

رمضانی: با همکاری حوزه خدمات شهری بیرجند سردیس‌هایی از پدران علم و مشاهیر علمی، هنری و فرهنگی و همچنین شهدای خراسان جنوبی در دست آماده شدن است که به محض آماده‌شدن در بوستان‌های شهر نصب می‌شود.

همچنین در بلوار شهید صیاد شیرازی که تابلوهایی از مشاهیر و شهدای خراسان جنوبی در آلایند وسط آن قرار دارد تابلوهای این مشاهیر و شهدا در قالب کتیبه‌ای بزرگ در این بولوار نصب خواهد شد.